TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים


עפר קליין
"הגירעון בחשבון הסחורות (במונחים דולריים) המשיך להתרחב בתחילת הרבעון הרביעי לשיא חדש ותמך בהיחלשות השקל"

בארץ,

לאור נתון הצמיחה החלש, אנו לא סבורים שבנק ישראל יעלה את הריבית ביום שני הקרוב, על אף המדד הגבוה מהצפי וההיחלשות של השקל. בנוסף, נתון הצמיחה יחד עם ההצהרה על קיצוץ רוחבי מתוכנן בתקציב והזעזועים בשווקים תומכים בשוק האג"ח המקומי.

האומדן הראשוני לצמיחה ברבעון השלישי היה מאכזב ועמד על 2.3 אחוזים בלבד בשיעור שנתי (התחזית שלנו הייתה 2.8 אחוזים). בנוסף, נתוני הצמיחה לרבעון הראשון והשני עודכנו אף הם כלפי מטה. הנתון המעודכן לצמיחת המשק ברבעון השני עומד על 1.2 אחוזים (1.8% לפי העדכון הקודם) והנתון לרבעון הראשון עומד על 4.6 אחוזים (5.1% לפי העדכון הקודם).

הרכב הצמיחה במהלך הרבעון היה אף הוא חלש; ההוצאה לצריכה פרטית הובילה את הצמיחה עם 2.1 אחוזים, לאחר התכווצות של קרוב ל-3 אחוזים ברבעון הקודם. יצוא הסחורות והשירותים עלה בשיעור חד של 7.2 אחוזים, אך בניכוי יהלומים וחברות הזנק נרשמה עלייה אפסית של 0.2 אחוז בלבד. השקעות בנכסים קבועים ירדו ב-6.3 אחוזים כאשר עיקר הירידה נובעת מהשקעות בענפי המשק. בנוסף, ההשקעות בבניית בבתי מגורים התכווצו רבעון שישי ברציפות (אך הפעם במתינות).

בעקבות הנתון החלש ועדכון הרבעונים הקודמים כלפי מטה התחזית שלנו לשנת 2018 תרד ל-3.5 אחוזים (מ-3.7 אחוזים, בהנחה שהלמ"ס לא יעדכן את הנתון הנוכחי בצורה משמעותית). התחזית לשנת 2019 (כרגע 3.5 אחוזים) עלולה לרדת אף היא (אך נמתין עם העדכון לנתוני סוף שנת 2018).

האינפלציה לא צפויה להתרומם בקרוב.

מדד המחירים לצרכן באוקטובר עלה ב-0.3 אחוז, מעט מעל לצפי שלנו והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נשארה ללא שינוי 1.2 אחוזים. ע"פ האומדנים הראשוניים שלנו, מדד נובמבר צפוי לרדת ב-0.2 אחוז (ירידה עונתית ובפירות והירקות ובדיור) ומדד דצמבר צפוי לרדת ב-0.1 אחוז (עלייה בהלבשה והנעלה שתקוזז עם הירידה החדה הצפוייה במחיר הדלק). כך שנת 2018 צפויה להסתיים עם אינפלציה של 1.1 אחוזים. התחזית שלנו ל-2019 נותרה ללא שינוי על 1.1 אחוזים.

הגירעון בחשבון הסחורות (במונחים דולריים) המשיך להתרחב בתחילת הרבעון הרביעי לשיא חדש ותמך בהיחלשות השקל.

יצוא הסחורות (מנוכה עונתיות, במונחים דולריים ללא אוניות מטוסים ויהלומים) נותר כמעט ללא שינוי בהשוואה לחודש הקודם, אך זאת לאחר שהירידה החדה בספטמבר הופחתה בחצי (למינוס 5%). גם ביבוא הסחורות לא נרשם שינוי משמעותי בהשוואה לחודש הקודם עם יציבות ברמות שיא של יבוא מוצרי צריכה, עלייה ביבוא הדלקים (הנפט התייקר באוקטובר) לצד ירידה חדה ביבוא מוצרי השקעה.


נזכיר, שלהערכתנו, בטווח הקצר (בחודשים הקרובים) נמשיך לראות חולשה של השקל במיוחד אם הזעזועים בשווקי ההון יימשכו. בטווח הארוך יותר (לקראת אמצע - סוף 2019) היצוא של גז טבעי ורכיבי היי-טק צפויים לחזור ולהגדיל את העודף בחשבון השוטף. בנוסף, גם הצפי לעליית ריבית בישראל יעלה על הצפי להמשך עליית הריבית במשק האמריקאי דבר שיתמוך אף הוא בהתחזקות השקל מול סל המטבעות.


בעולם,

להערכתנו, בארה"ב דווקא כן יעלו ריבית.

מספר בכירים בבנק המרכזי (בראשות סגן יו"ר הפד) התבטאו בשבוע האחרון בכך שיש לבחון את ההשפעות של ההאטה בכלכלה העולמית על צמיחה והריבית. בעקבות זאת נרשמה ירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות והתוואי הריבית החזוי ירד, כאשר ההסתברות להעלאת ריבית בדצמבר ירדה ל-70 אחוזים (ע"פ החוזים). להערכתנו, נוכח נתוני התעסוקה והשכר החזקים לצד הגידול בצריכה הפרטית הבנק כן יעלה את הריבית בדצמבר, אך יעדכן את התוואי החזוי ל-2019 כלפי מטה.

נמשכת החולשה באירופה, איטליה ובריטניה יוסיפו לספק תנודתיות. להערכתנו, רק שוק ההון יכול לקרא את איטליה לסדר.

הצמיחה ברבעון השלישי בגוש האירו נותרה חלשה 0.6 אחוז בשיעור שנתי אך עם שונות גבוהה בין הכלכלות הגדולות. לצד צמיחה נאה של 1.7 אחוזים בשיעור שנתי בצרפת ו-2.2 אחוזים בספרד נרשמה צמיחה כמעט אפסית באיטליה והתכווצות של 0.8 אחוז בשיעור שנתי בגרמניה, הירידה הראשונה בתוצר מאז תחילת 2015.

ברקע לחולשה הכלכלית נמצאת גם החולשה הפוליטית האירופאית שאחד הסממנים האחרונים שלה הוא התנהלות נציבות האיחוד מול איטליה, על רקע התקציב האיטלקי הפורץ את כל גבולות כללי התקצוב האירופי. השבוע, ממשלת איטליה ביצעה כמה שינויים נוספים בטיוטת התקציב שלה, השינוי המשמעותי ביותר הינו שהיא מתכוונת עכשיו גם למכור נכסים ציבוריים בשווי של 1% מהתוצר המקומי הגולמי בשנת 2019.


בנוסף, שר האוצר התחייב שיעד הגירעון התקציבי של 2.4% מהתמ"ג בשנה הבאה הוא "יעד בלתי עביר", וכי המשרד שלו יפקח על הכנסות והוצאות מקרוב כדי למנוע את הפגיעה ביעד. בנוסף, טען שר האוצר שהגירעון ותחזיות עבור 2018 ו 2019 מבוססים למעשה על תרחיש כלכלי פסימי יותר מאשר התרחיש שאושר על ידי ממשלת איטליה (אבל אנחנו בספק בכך).

השינויים הקטנים שממשלת איטליה עשתה לאחרונה בתקציב אינם צפויים לפייס את הנציבות האירופית. סביר שעל איטליה יוטל בהמשך פיקוח תקציבי, אשר בסופו של דבר עלול להוביל לסנקציות (או לפחות לדיבורים על סנקציות – כי סנקציות אמיתיות עדיין לא הוטלו על אף מדינה וכנראה שאיטליה שהיא מהגדולות והחשובות באיחוד לא תהיה הראשונה).


אבל אנחנו מטילים ספק בכך שגם צעד זה יביא לשינוי גישה בממשלת איטליה. במקום זאת, להערכתנו, שוק ההון יהיה זה שיקבע אם הממשלה תחזור בסופו של דבר לתוואי הפיסקאלי המתבקש כאשר השוט יהיה כאמור עלייה בתשואות ובמרווחים של האג"ח הממשלתי והקונצרנים באיטליה ועליית תשואות בקרב גופים החשופים לאג"ח זה במיוחד בנקים וחברות ביטוח באירופה. לכן, למרות התשואות הגבוהות כרגע של ממשלת איטליה וקונצרנים במדינה אנו לא מוצאים אטרקטיביות בסגמנט זה.

ודרך אגב, הרמה של הגירעון בתקציב היא לא הבעיה הגדולה ביותר של איטליה. הבעיה העיקרית היא הצורך ברפורמות מבניות שלא נעשו בעשור האחרון.

נקודות מרכזיות

ישראל

האומדן הראשוני לצמיחה ברבעון השלישי היה מאכזב, תחזית הצמיחה השנתית עודכנה כלפי מטה ל-3.5%.
מדד המחירים לצרכן באוקטובר היה מעט גבוה מהצפי עם עלייה של 0.3 אחוז.


ליבת הגירעון בחשבון הסחורות (במונחים דולריים) המשיך להתרחב בתחילת הרבעון הרביעי לשיא חדש ותמך בהיחלשות השקל.


מדד מחירי הדירות ירד ב-2 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים. אך נתוני המגמה בחצי השנה האחרונה מצביעים על עלייה עקבית בקצב המכירות של הדירות החדשות.


בעקבות ירידת מחירי הדלק, הציפיות לאינפלציה ירדו לכל אורך העקום בהשוואה לסקירה הקודמת.
ארה"ב

· באוקטובר האינפלציה עלתה, בשל עליית מחירי האנרגיה. בעקבות התחזקות הדולר וירידת מחירי הנפט להערכתנו מדד נובמבר יציג התמתנות בקצב האינפלציה.

· נתונים מעורבים: באוקטובר המכירות הקמעונאיות הפתיעו לחיוב, אך הייצור התעשייתי אכזב.

· למרות הירידה בהסתברות לעליית הריבית בדצמבר ל-65% (ע"פ החוזים) אנו עדיין סבורים שנראה עליה בריבית.

אירופה

· לראשונה מאז 2015 התוצר בגרמניה התכווץ. חולשה חריגה בענף הרכבים היה אחד מהתורמים העיקריים לכך.

· השינויים הקלים שעשתה ממשלת איטליה בתקציב לא יפייסו את האיחוד האירופאי.

· התנודתיות החריגה בפאונד נמשכה. השבוע פיחות חד בשל חששות מחוסר יכולת ראשת הממשלה להעביר את ההסכם המתגבש בפרלמנט.

עוד בעולם

· התוצר ביפן התכווץ ברבעון השלישי, בעיקר בשל נזקי הטבע שפקדו את המדינה במהלך הרבעון.

· האינדיקאטורים הראשוניים לרבעון הרביעי בסין היו מעורבים, אך מגמת ההתמתנות נמשכת.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS

כתבות נוספות

- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il