TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

כנס פסגת ההתחדשות העירונית: דברי השרים שקד ואלקין


קרדיט: שי שבירו
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין: "אני נגד אשליות, ברור שמכירת דירות בהנחה לא תוריד את המחירים"

שרת הפנים איילת שקד אמרה היום בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן כי "להערכתי התמ"א תוארך מחר. המטרה שלנו זה להשמיש את חלופת שקד לתמ"א 38, החקיקה תעבור במאי בכנסת, במהלך יוני יולי נסיים את עבודת המיסוי והתקנות ובמקביל מחר אני מקווה שהמועצה תאריך את תמ"א 38 וככה במשך שנה היזמים יוכלו לבחור באיזה מסלול הם מעדיפים, אבל היא תוארך לשנה בלבד".

מנחה הכנס איש חדשות 12 דני קושמרו שאל את שקד על הזמן הארוך שלוקח להוציא היתרי בנייה. שקד אמרה כי "אני מעריצה את היזמים והקבלנים שמתעסקים עם זה, זה פשוט נורא" והוסיפה כי "ראשי ועדות התכנון מתחלפים השנה, יש ועדה חדשה מול מחוזית בתל אביב, בשבועות הקרובים נבחר במרכז ובירושלים, אני מגדילה את כמות הוועדות המחוזיות ומקימה מרכז דרום כדי להקל על העומס.


 אנחנו גם מתחילים פיילוט של הפרטת מכוני רישוי, ראינו שזה עובד מאוד יפה במיאמי אמנם משלמים עוד 2000 דולר אבל מקבלים שירות הרבה יותר מהיר וטוב. עוברים לרישוי עצמי ועושים מה שאפשר כדי להקל בבירוקרטיה. זה דברים שלוקח שנתיים-שלוש לראות תוצאות".

על הפער בין רשויות שמקדמות התחדשות עירונית ואחרות שלא, אמרה שקד "יש ראשי ערים כמו ראש עיריית ירושלים שנותנים היתרים מהירים ובאמת עובדים נהדר ויש ערים שפחות. יש מעט ראשי ערים עוינים לתמ"א 38, הם במרכז, ב2-3 ערים שיש שם ראשי ערים פחות חובבי בנייה והתחדשות עירונית. כולם יודעים מי הם והיזמים פה חווים את זה על בשרם. רוב ראשי הערים משתפים פעולה ורוצים לבנות. אני היום מסיימת קרבות קשים בין מועצות אזוריות לערים בדרום, שהערים רוצות עוד שטח כדי להתפתח ולבנות המועצות האזוריות לא רוצות לוותר על השטחים. כל השיווקים נחטפים".

שקד קראה ליזמים לבצע התחדשות עירונית בפריפריה. לדבריה, "אפשר להרוויח גם בפריפריה, אמנם פחות אבל מרוויחים ועושים ציונות. ראשי הערים ישתפו פעולה ויתנו כל מה שצריך ואנחנו נעזור איפה שצריך".

קושמרו שאל על בניית עשרה יישובים חדשים בנגב ושקד אמרה – "זה כבר הפך ל-15. החרגנו את הנגב בנושא יישובים חדשים, לא חושבת שצריך להקים יישובים חדשים במרכז אבל הנגב שונה. כל השיווקים מצליחים, בדימונה שיווקנו שנה שעברה 3000 יחידות והן נחטפו, כל מה שמשווקים בערים נחטף. אפשר לחזק את הערים האלה עם יישובים חדשים סביבן. בנגב כל קרקע פנויה משתלטים עליה, אנחנו רוצים לחזק את ההתיישבות היהודית בנגב ולהמשיך בעבודה שבן גוריון התחיל".

קושמרו שאל את שקד על השבועות האחרונים שהיו רוויי פיגועים ומה עמדתה על ביקורת לפיה הממשלה לא יכולה לפעול בשל ההרכב שלה. על כך שקד אמרה כי "זה שקר מוחלט כי אין אף פעילות או פעולה שרוצים ולא יכולים לעשות. חברי הכנסת הערבים וראשי הערים הערבים דוחפים את המשטרה - צאו לאסוף את הנשק הבלתי חוקי מהבתים. אנחנו עושים כל מה שצריך ונעשה כל מה שצריך".

שקד הוסיפה בסיום דבריה כי "אנחנו עובדים להביא פועלי בניין סינים ואנחנו במגעים. כבר סגרנו על אלף ובמו"מ על עשרת אלפים. מקווה שנצליח להביא לפחות 10,000 פועלים סינים".

בראיון נוסף שנערך בין שר הבינוי והשיכון זאב אלקין לדני קושמרו בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן, השר אלקין נשאל בנוגע לעובדה שראשי רשויות עוצרים עבודה באתרי הבנייה שמעסיקים פועלים פלסטינאים והשיב שמי מי שמופקד על היתר הכניסה אלו גורמי הביטחון שמקבלים את ההחלטות בהתאם למצב הביטחוני. רוב המוחלט של הפיגועים שנעשו על ידי פלסטינים שנכנסו שלא כדין. לכן זה לא נכון שראש עיר יהפוך לראש שב"כ או רמטכ"ל ויקבל החלטות מהסוג הזה.

בנוגע לעליית של 13% במחירי הדירות בשנה האחרונה והעבודה שמשרד השיכון עושה בנידון, אלקין ציין כי "אני מעדיף פחות לדבר ויותר לעשות. האחוזים האלו לא הפתיעו אותי, אני ראיתי אותם ביום שנכנסתי לתפקיד. זה בסוף שאלה של היצע וביקוש. לא היה תקציב למדינה במשך שנתיים, בזמן זה והממשלה לא השקיעה בתשתיות תומכות בנייה, אז ראשי העיר באופן טבעי אמרו שלא יתנו לשווק. שנת 2020 הסתיימה רק ב-50 אלף שיווקיים אז לא פלא שהמחירים עלו.

"בשנת 2021 למרות שהיה לנו רק חצי שנה לפעול, הצלחנו לסיים עם 100 אלף שיווקים זה מספר דמיוני. כשדיברתי על יעד של 50 -60 אלף צחקו עלי, והיום הגענו ל-100 אלף שיווקיים ואנחנו לא מתכוונים להוריד את הקצב. ב-2021 היו 60 אלף עסקאות יותר מפי 2 ממה שהיה ב-2020. גם בהתחלות בנייה קבענו שיא זאת המציאות, אלו המספרים, על זה אני מופקד, פחות מעניין אותי לתת כותרות.


תפקידי לתת את המספרים שאנחנו מופקדים עליהם - לשווק כמה שיותר, שיבנו כמה שיותר ויותר מהר ובשביל זה צריך לעשות רפורמה של תיעוש בבנייה הישראלית, צריך לקדם בין השאר את נושא ההתחדשות העירונית שגם הוא יכול לתת תרומה במאבק הזה. גם השנה נגיע לכמות שיווקיים דומה לשנה החולפת, גם השנה נגיע לכמות עסקאות דומה לשנה החולפת.

בנוסף, אלקין נשאל על התוכנית של ליברמן על הורדת שיעור הרווח על הקרקע והשיב כי "הרעיון של הפסקת הספסור הקרקעות על ידי המדינה נאמר על ידי ברגע שנכנסתי לתפקיד. בפועל המדינה הרוויחה מעליית מחירי הדירות. אמרתי שאין היגיון שהמדינה תרוויח מזה. אנשי האוצר אמרו לי שזה שוק חופשי ואני אמרתי להם זה ממש לא שוק חופשי. כשהמדינה שולטת על כל הפרמטרים זה הכל אבל לא שוק חופשי. המדינה מרוויחה כסף גם על המחסור. לכן, החזרנו את התוכנית של ההנחה גם במרכז הארץ מה שלא פעל כבר שנתיים המשמעות של זה היא ויתור של 20 מיליארד שקל בשנים הקרובות.

"מלכתחילה רצינו שנגיע לסדר גודל של 85% מקרקעות המדינה ימכרו במסגרת הנחות, בסוף הגענו לפשרה ל-60-65%. לאחרונה גם שמעתי ששר האוצר מוכן אף ללכת ליותר מזה ואז הוויתור יהיה הרבה יותר מ-20 מיליארד שקל".

לשאלתו של קושמרו על קושי בקידום התחדשות עירונית בפריפריה, אלקין ציין כי "התחדשות עירונית צריכה להיות גם במרכז גם בפריפריה. אנחנו משקיעים הרבה מאמצים וכסף בנושא. אנחנו הולכים לחתום הסכמות עם 12 ערים מובילות בתחום התחדשות עירונית ונתמרץ אותם לפי כמות היתרים. מי שלא יקדם היתרים לא יקבל תמריץ.


לגבי הפריפריה אני סבור שלא הוגן ששכונת מצוקה בחולון בגלל שזה כדאי כלכלי תקבל התחדשות עירונית וקריית שמונה לא. לכן עשינו פה מהלך שהוא תקדימי ושמנו לא מעט כסף על מהלך שהעברתי בנוגע לתחילת התחדשות עירונית גם בפריפריה. עדיף שהמדינה תשקיע במקומות כאלה יותר ובסוף תעגן את זה תחת התחדשות עירונית וזה יוביל לחיזוק המבנים ודירות חדשות וטובות יותר לדיירים בשכונות מצוקה.

דני קושמרו שאל איך משכנעים את ראשי הערים לקדם יותר דירות למגורים, מה עושים עם רשויות מקומיות שלא רוצות לגדול.

אלקין השיב כי "12 רשויות ששם הפוטנציאל הכי גבוה הולכים להיות מתומרצים וכל היתר שווה להם כסף. מדובר על מיליוני שקלים שיעברו להם בזכות שהצלחתי לשכנע את האוצר. מקווה שבעתיד נרחיב את זה לעוד רשויות שגם בהן יש פוטנציאל להתחדשות עירונית. לגבי בנייה חדשה לא היינו מגיעים ל-100 אלף שיווקיים אם לא היינו מצליחים לשכנע את ראשי הערים בכך שנעניק להם תשתיות תומכות בנייה.


חרשנו את הארץ והגענו לכל רשות והגענו להסכמה מול ראשי רשויות, רמ"י יש לו את הכלים לתמרץ את ראשי הרשויות. בלי שיתוף הפעולה של השלטון המקומי וראשי הרשויות לא היינו מגיעים לכמות כה גדולה של שיווקיים".

בנוגע להגרלות שמתקיימות אלקין ציין כי "אני נגד אשליות, ברור שמכירת דירות בהנחה לא תוריד את המחירים. בפועל יהיו פה כמות דירות זולות יותר. הסיבה שאנחנו עושים זאת נובעת מכך שלשוק הדיור לוקח זמן להגיב למהלכים שלנו. בגלל הפער הגבוה בין היצע לביקוש ולוקח זמן לסגור אותו. לזוגות צעירים אין זמן לחכות את כל השנים האלו. לכן במקביל למהלך של הגדלת ההיצע שהוא פתרון המפתח לטווח הארוך, אנחנו תוך ויתור הכנסות המדינה, מאפשרים לזוגות הצעירים לרכוש דירה.


עד סוף השנה נגריל כ-30 אלף יחידות דיור בהנחה של מאות אלפי שקלים. גם בשנים הקרובות נעשה זאת. אם יגדילו את קרקעות המדינה לטובת דירות בהנחה, אז בשנת 2022 ו-2023 יהיו עוד יותר דירות להגריל מאשר 30 אלף הנוכחיות.

בשאלת הסיכום אלקין נשאל האם לקנות עכשיו דירה או לחכות והשיב כי "אם היית זוג צעיר הייתי ממליץ להירשם להגרלות ולנסות לזכות בדירה בהנחה בתוכניות השונות שאנחנו נותנים כי הסיכוי גבוה בהשוואה למפעל הפייס. בסופו של דבר זה יעזור לעשרות אלפי זוגות צעירים לקנות דירה במחירים אפשריים.





טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS

כתבות נוספות

- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il