TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

ועידת האנרגיה: "אין ספק שמס הפחמן יגולגל לקונים"


הפגנה בוועידת האנרגיה. קרדיט צילום- יעל צור
ארגון "תנועה ירוקה" שהפגין הבוקר מחוץ למלון כפר המכבייה, שם נערכת ועידת האנרגיה ועסקים הבינלאומית ה-18, התפרצו כרגע לפאנל בנושא הגז הטבעי
במסגרת ועידת האנרגיה ועסקים הבינלאומית ה-18 אמרה אלה פריד, אנליסטית בכירה בבנק לאומי:
"מחירי הגז הטבעי הם סבירים, הגיוניים ולא גבוהים מדי לסחורה באירופה. לגבי השוק הישראלי, ידוע שאין פה מחירי ספוט. זה שוק מאוד ייחודי. מחירי השוק נוחים, אפילו מדי. מתווה גז הצליח מבחינת המחיר. היום הוא סופר נוח, אבל אני לא בטוחה שהוא יישאר ברמה הזו".
"אין ספק שמס הפחמן יגולגל לקונים. אם הממשלה לא תעשה משהו אדיר בתחום האנרגיה המתחדשת, המחיר של הגז לא יישאר".

אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בית ההשקעות IBI, יו"ר IBI קרנות נאמנות:
"מחיר הגז תלוי בתרחישים שונים. משפיע חשוב הוא הטכנולוגיות, כמו אגירה, שהיום היא כמעט מדע בדיוני. בגלזגו אחת ההודעות היתה שעד 2035 במדינות מפותחות לא יהיו מכוניות על דלקים פוסילים. בלי אגירה זה תסריט אחד, ועם זה תסריט אחר לחלוטין עם השפעות מחירי הגז והנפט וגם החשמל".

ארגון "תנועה ירוקה" שהפגין הבוקר מחוץ למלון כפר המכבייה, שם נערכת ועידת האנרגיה ועסקים הבינלאומית ה-18, התפרצו כרגע לפאנל בנושא הגז הטבעי, הניפו שלטים וקראו לעצור את מה שהם מכנים ה"הונאה" לפיה הגז הטבעי טוב לסביבה. לאחר מספר דקות, ולאחר שניתן להם לומר את דבריהם, הם חזרו לשבת בקהל וחברי הפאנל ענו להם.

מנהל מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה, גיא סמט: "הגז לא פה איתנו כדי להישאר לנצח, אבל מדינת ישראל צריכה את הגז והאיזור צריך את הגז. הם מבקשים כמה שיותר BCM שנוכל לתת. יש תפקיד לחברה האזרחית שתפגין, ולנו יש תפקיד. חשוב בתוך זה לייצר איזון ולייצר חשמל".

שאלת המנחה: יש באולם נציגי חברות שרוצים להמשיך לחפש נפט וגז ביבשה, ויש חברות שקיבלו אישור לפעול בפצלי נפט. בארץ יש כמות אדירה, יותר מסעודיה, של נפט. מה מדיניותכם?

גיא סמט: "יש הרבה פצלי שמן בישראל, אבל אנחנו לא רוצים להפוך את המדינה למחצבה ענקית. בואו נמחוק את הרעיון הזה. החלטנו עם השרים שלא נקבל פרויקטים חדשים של פצלי שמן. בנושא הזה המדינה צריכה לייצר יציבות רגולטורית. אם הסכמנו למיזמים מסוימים, אנחנו צריכים לעמוד בזה. האם מדינת ישראל צריכה את הפרויקטים הללו לביטחון אנרגטית? התשובה הברורה היא לא. אבל התהליך ארוך ולא יודע מה יעלה בגורל הפרויקטים".

"מחירי החשמל בישראל יעלו רק במעט ואולי אפילו יירדו"
"בניגוד לעלייה התלולה במחיר החשמל בעולם, בשל משבר האנרגיה באירופה ובסין, מחירי החשמל בישראל, שיעודכנו בקרוב על ידי רשות החשמל, יעלו רק במעט ואולי אפילו יירדו", כך אמר היועץ הכלכלי אסטרטגי, ד"ר עמית מור, מנכ"ל משותף בחברת ג'ינרג'י ומרצה בכיר באוניברסיטת רייכמן בוועידת האנרגיה ועסקים הבינלאומית ה-18, שנפתחה הבוקר במלון כפר המכבייה ברמת גן.
"בישראל אנו לא חווים את המשבר העולמי בשל מקורות הגז הטבעי תמר ולוויתן, כשבקרוב יצטרף אליהם מאגר כריש של ארנרג'יין – מה שיוצר תחרות והיצע גז גבוה שמשפיע על מחירי החשמל בארץ. ישראל שברה את השיא העולמי במעבר מפחם לגז. אם לפני עשור 80 אחוז מהחשמל בישראל יוצר בפחם, כיום 70 אחוזים מיוצר מגז ובתוך 3 שנים זה יהיה למעלה מ-90 והפחם ישמש בעיקרון רק לגיבוי. מחירי הפחם בעולם עלו דרמתית בכל העולם וכך גם בישראל – ורשות החשמל תעשה את השכלול בין העלייה במחירי הפחם לבין הירידה במחיר הגז, שמחירי בארץ זול משמעותית לעומת העולם – וכך תקבע את מחירי החשמל שלא יעלו משמעותית כמו בעולם. כל זה מלמד על כך שמתווה הגז הצליח – מה שיאפשר לנו לעבור בבטחה לאנרגיה מתחדשת, כשהמעבר הזה לא יושפע ממחסור באנרגיה, אלא יהיה תלוי רק בנו".
מור התייחס גם למעבר הגובר לאנרגיות מתחדשות וכלי רכב חשמליים ואמר כי אלו מושפעים מירידה צלולה במחירי הפאנלים הסולאריים העשויים מסיליקון, כמו גם במחירי סוללות הליתיום המשמשות אותנו ברכב חשמלי ובסלולאריים. "אם לפני שנים ספורות 70 אחוז ממחיר רכב חשמלי היה עלות הסוללה, היום הסוללה מהווה רק 30 אחוז ממחיר הרכב וגם זמן האגירה של סוללות אלו הולך ומתארך. זו הסיבה שההטמעה של רכב חשמלי רק תלך ותגדל".
מור הפתיע ואמר שבקרוב ישראל תייצא גז ללבנון. "זה נשמע דמיוני, אבל זה מה שיקרה – אני משוכנע בכך. לא נשווק להם כמובן ישירות אבל יש צינור ערבי שמחבר בין ירדן ומצריים לבין לבנון. שני שליש מהחשמל של ירדן מיוצר באמצעות גז שמופק במאגר לווייתן שלנו. לכן, אין סיבה שצינור הגז הערבי לא יושמש מחדש וגז ישראלי יגיע לתחנת החשמל בטריפולי, שהוסבה לאחרונה לייצור חשמל באמצעות גז. הם יקראו לזה גז ירדני או מצרי אבל למעשה מדובר יהיה בגז טבעי שמקורו בישראל".
השרה קארין אלהרר הביעה את תמיכת הממשלה בכלי הרכב החשמליים: "חודש מיום הקמת הממשלה החדשה הבאנו החלטת ממשלה לעודד תחבורה חשמלית. אנחנו נבנה המון עמדות טעינה בשיתוף עם כל המשרדים. כשמדברים על הפחתת פליטות זה מעבר לרכב חשמלי. יש מחויבות של הממשלה הנוכחית בנושא ונאמין בזה ונעשה הכל לפתח את הרשת כדי שכל עמדות הטעינה ישתלבו ברשת החשמל. אנחנו לגמרי בעד".

מנכ"ל רציו: "עיכוב פיתוח לוויתן, ירידת מחירי הגז ועיכוב רגולטורי של הממונה על ההגבלים– הם האשמים בכך שקרן העושר לא עומדת בציפיות. לא חברות הגז"

יגאל לנדאו מנכ"ל רציו: "רציו עברה מהפכה מחברה של חיפוש שדות גז להפקה של גז. ב-2020, בניהול המצוין של נובל אנרג'י ועכשיו של שברון הפקנו ללא תקלות והיה רצף אספקה למרות הקורונה. הגידול במכירות ב-2021 עלה ב-50 אחוז לעומת 2020 ואנו מצפים לגידול בהתאם ב-2022. ההכנסות האדירות אפשרו לנו לפרוע את האג"חים ואנחנו מקווים לחלק דיבידנדים כבר בשנה הבאה.
אנו רואים חשיבות גדולה גם באנרגיה מתחדשת. לפני 7 שנים, באמצעות חברה אחות השתתפנו בייסוד והקמה של קרן הון הטבע שהתחיל בפיתוח חממה קוטנה בדרום והיום חברות רבות שכבר שמעתם עליהן, כמו אלקטריאון, צ'קרטק ובלייד ריינג'ר ואחרות כבר נותנות פירותיהם. עכשיו הבורסה אפשרה גם לחברות הגז והנפט להשקיע באנרגיות מתחדשות ואלו חדשות טובות.
בתוך כך, כולנו זקוקים לתאורה ולמזגן ולוודאות כשמדליקים אור בבית ולא ייתכן מצב בחברה נורמלית שלא תהיה אספקה אנרגית רצופה. ראינו בעולם ובארה"ב סיטואציות חמורות של מחסור באנרגיה. הגז מאפשר אנרגיה אמינה רציפה ונקייה יחסית ובישראל יש תשתית בנויה היטב של צנרת להולכת גז – ומצבנו טוב בזכות הגז".
לגבי הביקורת החריפה על אי ההתרוממות של קרן העושר, לנדאו טוען שהבעיה היא לא חברות הגז. "אנשים שעיכבו בשנים רבות את פיתוח לוויתן ותמר מתלוננים היום על קרן העושר. מחיר הגז היה מצוין כשבנק ישראל נתן ציפיות גבוהות לקרן העושר. אך רגולטורים שונים עיכבו את פיתוח המאגרים, והממונה על ההגבלים שראה פה בטעות מונופול – הם האשמים בכך שלא הצטברו מיליארדים בקרן העושר. גם הייתה מאז התחזיות של בנק ישראל ירידה במחיר הגז וזה גם משפיע על קרן העושר. אני צופה שבשנים הבאות הכסף הגדול יגיע לקרן העושר והיא תצמח משמעותית. החברות שילמו תמלוגים ומיסים מהיום הראשון. 15 מיליארד שקלים נצברו כבר ואני צופה שבשנים הקרובות קרן העושר תגדל משמעותית".

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO: "אין היתכנות לעמידה ביעד הממשלה של 20 אחוז אנרגיות מתחדשות ב-2025" היום נערכת וועידת האנרגיה והעסקים הבינלאומית ה-18 בכפר המכבייה ברמת גן. במהלך הוועידה התארח  חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, ואמר: "כדי שלא יהיו תירוצים ב-2030 צריך יעדים שניתן להשיג ולא יעדים אוטופיים. רק מה שנמצא ב-90 אחוז הסתברות לביצוע. התפקיד של כל הרגולטורים הוא להודות שלא נעמוד ביעדים ב-8 שנים שנשארו עד 2030, ולייצר מגוון של פתרונות להפחתת פליטות ולא רק אנרגיות מתחדשות. למשל, להאיץ את נושא התחבורה החשמלית, ולהקים תחנות חשמל יעילות, וכן לפתח שוק תחרותי באנרגיות מתחדשות".


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il