TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

מיסים של קופות גמל


shutterstock
ככל שזה נוגע לקופות גמל, המפוצלות לסוגי קופות שונים שעליהם חל מיסוי שונה, מערכת המיסוי היא מורכבת וקשה להבנה. רוצים להבין מה מגיע לכם ואיך אפשר לנצל את הטבות המס בקופות הגמל כדי לחסוך יותר? על כך בכתבה הבאה
כל הכנסה מעבודה או מנכס שיש בבעלותכם, כמו מדירה להשכרה או תיק ניירות ערך, חייבת בתשלום מס הכנסה בישראל. שיעורי המס שונים מעט לפי סוג ההכנסה והנכס הממוסה אך זה הכלל הבסיסי, שלכאורה אמור לחול גם על חסכונות כמו קופת גמל. למרות זאת, קופת גמל מתנהגת קצת אחרת, ובתנאים מסוימים יכולה להציע אפשרות לתשלום מס מופחת או אפילו פטור מלא ממס. גם השימוש בשם ״קופת גמל״ עלול להטעות מעט כי תחת שם זה מכונסים כמה וכמה אפיקי חיסכון השונים זה מזה במשטר המס שחל עליהם. עם זאת בכולן הכסף של חוסכים רבים מושקע בצורה מרוכזת בשוק ההון. אז, אילו סוגי קופות גמל ישנם, מהם המיסים החלים עליהם ובאילו מקרים ומהן הדרכים שבהן ניתן לשלם כמה שפחות מס על החיסכון שלכם?

אילו סוגי קופות גמל ישנם?

השם קופת גמל מתייחס בדרך כלל לחיסכון פנסיוני שאינו כולל כיסויים ביטוחיים למקרה מוות או נכות כמו בקרן פנסיה או בביטוח מנהלים, אלא אך ורק חיסכון לגיל הפרישה. זו קופה בה מופקדים כספי החוסכים לפנסיה ומושקעים בשוק ההון בהתאם למסלולי ההשקעה שנבחרו. הכסף שאתם חוסכים בקופת הגמל מיועד לתשלום קצבת פנסיה חודשית ובתנאים מסוימים ניתן למשוך את כולו או חלקו כסכום חד-פעמי. כדי לעודד את החוסכים לעשות זאת, המדינה הנהיגה הטבות מס נרחבות בקופות הגמל אך על כך נפרט בהמשך.

חלקכם אולי זוכרים שבעבר, עד שנת 2007 ליתר דיוק, קופות הגמל היו בכלל אפיק חיסכון לטווח ארוך שבו נהגו לחסוך גם עבור הילדים. לאורך השנים חלו שינויים בשוק קופות הגמל ואת חלקן ניתן היה למשוך רק לאחר 15 שנה לפחות, או לאחר גיל 60.

בשנים האחרונות נפתחו גם אפשרויות לחיסכון בקופות גמל לטווח קצר עד בינוני. קופת גמל להשקעה הפכה לאחד האפיקים האטרקטיביים בישראל לחיסכון גמיש לכל מטרה לטווח קצר עד ארוך. החוסכים בקופת גמל להשקעה נהנים מניהול השקעות מקצועי לצד אפשרות למשוך את הכסף בכל עת שירצו. קופת הגמל להשקעה היא גם אפיק החיסכון המשמש הורים בתוכנית חיסכון לכל ילד הממומנת על ידי המדינה.

לצד קופת הגמל להשקעה הפונה לכל חתכי האוכלוסייה, תיקון 190 לפקודת מס הכנסה אפשר לחוסכים בגיל המבוגר להפקיד סכומי כסף חד-פעמיים גדולים בקופת גמל ולהשקיע אותם בשוק ההון בעלות נמוכה יחסית לחלופות. כאשר מעל תקרת הפקדה שנתית של 34,452 ש״ח נכון לשנת 2021 תהיה להם אפשרות למשוך את הכסף כסכום חד-פעמי או כקצבה חודשית בתנאי מיסוי מועדפים.


קרדיט: shutterstock

הטבות בתשלום מס הכנסה על כספי החיסכון בקופות הגמל

כבר הזכרנו שהכלל הבסיסי הוא שיש לשלם מס הכנסה על כל הכנסה שקיבלתם מעבודה. משום שהמדינה מעוניינת לעודד אותנו לחסוך לפנסיה, נקבעו הטבות מס משמעותיות על הפקדה לחיסכון הפנסיוני בקופות גמל, בקרנות פנסיה ובביטוחי מנהלים. הפקדת המעסיק לרכיב התגמולים בחיסכון הפנסיוני של העובד בקופת גמל בשיעור של 6.5-7.5% מהשכר פטורה לחלוטין ממס הכנסה ומשולמת על חשבון המעסיק עד תקרה של פעמיים וחצי השכר הממוצע במשק. בנוסף, הפקדת העובד לקופת הגמל בשיעור של 6%-7% מהשכר מזכה אתכם בזיכוי מס בשיעור של 35% מסכום ההפקדה עד תקרה הקבועה בחוק.
גם עצמאים לא מקופחים בכל הקשור להפקדות לחיסכון הפנסיוני וגם הם מקבלים זיכוי מס של 35% מסכום ההפקדה עד לשיעור של 5.5% מההכנסה השנתית שעד התקרה הקבועה בחוק. בנוסף, רשאים עצמאים לנכות הפקדות בשיעור של עד 11% מההכנסה השנתית עד התקרה מההכנסות החייבות במס.

קצבת הפנסיה של עצמאים ושכירים לאחר גיל הפרישה גם היא נחשבת להכנסה חייבת במס. אך אם לא משכתם את כספי הפיצויים לאורך שנות העבודה תוכלו ליהנות מפטור ממס הכנסה על קצבת פנסיה בסכום של עד 4,399 ש״ח נכון לשנת 2021. אם יש לכם כבר קצבת פנסיה מינימלית בסכום של 4,498 ש״ח מאפיק חיסכון אחר, יתכן שתוכלו למשוך את הכסף שחסכתם בקופת הגמל לאחר הפרישה כסכום חד-פעמי פטור ממס.

ההפקדות לקופת גמל להשקעה נעשות מתוך כספים שצברתם וכבר שולם עליהם מס הכנסה ולכן אינם חייבים במס הכנסה בשלב ההפקדה או בשלב המשיכה. בהפקדה לקופת גמל לפי המתווה של תיקון 190 מעל תקרת ההפקדה השנתית המזכה בהטבות מס, תוכלו למשוך את הכסף כקצבה חודשית פטורה ממס או כסכום חד-פעמי בתשלום מס רווחי הון בלבד.


קרדיט: shutterstock

הטבות בתשלום מס רווח הון על הרווחים שצברתם בקופות הגמל

קופות הגמל הן אפיק חיסכון שבו הכסף מושקע בשוק ההון ונושא תשואה שעליה יש לשלם מס רווחי הון בשיעור של 25% מהרווח הריאלי, בקיזוז האינפלציה, שצברתם בקופה. אחת ההטבות המשמעותיות בחיסכון הפנסיוני, הכולל גם את קופות הגמל, היא פטור מלא מתשלום מס רווחי הון. הרווחים שצברתם בקופת גמל להשקעה או בקופת גמל לפי תיקון 190 אינם פטורים ממס רווחי הון, אלא אם תבחרו למשוך אותם כקצבת פנסיה חודשית לאחר גיל הפרישה המכונה קצבה מוכרת. אם תבחרו למשוך את הכסף מקופת גמל לפי תיקון 190 כסכום חד-פעמי תידרשו לשלם מס רווחי הון בשיעור של 15% מהרווח הנומינלי, ללא התחשבות בעליית מחירים אם היתה.

הטבות המס הנרחבות שתוכלו לקבל בחיסכון בקופות הגמל השונות הופכות אותן לאפיק חיסכון אטרקטיבי. כדי למקסם את החיסכון שלכם, חשוב להתאים את קופת הגמל לאופי ולמטרת החיסכון ולהכיר את ההטבות השונות שתוכלו לקבל בכל סוג קופת גמל.
*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il