TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

צפי לעליות של מאות אלפי שקלים במחירי הדירות עקב "טירוף" מחירי הקרקעות במכרזי רמ"י


שמאי מקרקעין שמוליק כהן צילום דובי שמחי
סקירה שערך שמאי המקרקעין שמוליק כהן מספקת תחזית עתידית על מחירי הדירות בפריסה ארצית, בהתבסס על המחירים הנגזרים ממכרזי הקרקעות של המדינה: "עם כל האבסורד, המרוויחה הגדולה היא המדינה שמתיימרת להוריד את המחירים לציבור"
מחירי הדירות בישראל צפויים לזנק במאות אלפי שקלים לדירה בשנים הקרובות, בין היתר בעקבות קפיצה חדה במחירי הקרקעות כפי שמשתקף בתוצאות מכרזי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שנסגרים בתקופה האחרונה בסכומים שוברי שיאים – כך לפי ניתוח מקיף שביצע שמאי המקרקעין שמוליק כהן מ-SK שמאות מקרקעין המתמחה בליווי ופיקוח פיננסי על פרויקטי נדל"ן.

המחקר מנתח את המכרזים האחרונים של רמ"י ומספק תחזית עתידית של מחירי הדירות בפריסה ארצית. המחקר נערך מחד, על בסיס סקר שוק מקיף ומקצועי של יח"ד חדשות ודומות במאפייניהן והמשווקות כיום והדומות לאלה שבמכרז, ומאידך לבין שווי ממוצע של קרקע ליח"ד על בסיס נתוני המכרז הכולל הוצאות פיתוח. המחקר הביא בחשבון, בנוסף לעלויות הקרקע הכוללות הוצ' פיתוח, אומדן עלויות הקמה המשתנות בהתאם למיקום הנכס וגודל הדירה + רווח יזמי של 15% + מע"מ.

התוצאה המתקבלת היא השווי העתידי החזוי של יח"ד המבוסס על שווי קרקע ליח"ד בהתאם לתוצאות המכרז. ממצאי המחקר הראו, כי מחירי הדירות בממוצע ליח"ד צפויות לזנק בכ-500,000 שקל בממוצע לדירה, המהווה גידול ממוצע של 27%. אם נביא בחשבון זמן המתנה ממוצע של 3 שנים לטופס 4, אזי בפריסה ארצית של המחירים צפוי גידול 9% לשנה במחירי הדיור לעומת כ-7% כיום.

כמו כן, ניתן לראות את פער המחירים האדיר (עד 100%) כפי שבא לידי ביטוי בשומת רמ"י לבין מחירי הקרקעות אשר זכו בפועל.

כך למשל, מניתוח מכרז רמ"י בבית שמש שתוצאותיו פורסמו ב-23.5.21 השווי הממוצע לקרקע ליח"ד עפ"י שומת שמאי רמ"י הכוללת הוצאות פיתוח עמד על 525 אלף שקל, בעוד שהשווי לקרקע ליח"ד לאחר תוצאות המכרז טיפס ל-770 אלף שקל – זינוק של 47%. שווי יחידת דיור בבית שמש נכון להיום עומד על 1.730 מיליון שקל, בעוד שהשווי הנגזר מתוצאות המכרז מזנק ל-2.3 מיליון שקל - פער של 570 אלף שקל לדירה שהם 33%.

במכרז באור יהודה מ-23.5.21 נרשם פער של 770 אלף שקל במחירי הדירות שהם 30%; במכרז בעיר לוד נרשם פער של 520 אלף שקל במחירים שהם 27%; במכרז בכרמי גת בקריית גת הפער עמד על 380 אלף שקל שהם 23%. פערים של 14%-20% במחירי הדירות שהסתכמו ב-240-540 אלף שקל נרשמו במכרזים בערים רמת השרון, באר שבע ואשקלון.

שמאי שמוליק כהן מציין, כי "המחקר מראה כי השתוללות מחירי הקרקעות, בין היתר מפאת שיווק קרקעות בחסר על ידי רמ"י מזה מס' רב של שנים, מגיעה בניגוד להערכת השווי של רמ"י עצמה – מחירי הקרקעות המשתקפים מתוצאות המכרזים גבוהים בכ-165% בממוצע יותר מההערכות של הרשות. הביקוש ההולך וגדל לדירות לצד ההיצע הנמוך, מביא לתחרות בין היזמים על כל פיסת קרקע ובהתאם לעלייה במחירים שהם מוכנים לשלם ממכרז למכרז. הפער הזה עלול להוביל לזינוק חד במחירי הדירות בכל הארץ ומי שישלם את המחיר אלה הם רוכשי הדירות, בעוד שהמרוויחה הגדולה עם כל האבסורד היא לא אחרת מהמדינה שמתיימרת להוריד את המחירים לציבור".

טלי שרון, סמנכ"לית השיווק והמכירות בקבוצת רם אדרת, מוסיפה כי "בשנת 2021 פורסמו לא מעט מכרזי קרקעות לאחר שנתיים ויותר שלא היו בכלל, ואנחנו כחברה יזמית ומבצעת זכינו ב-3-4 מהם. אחד מהם הוא בשכונת עיר היין באשקלון שמחירי הדירות עלו בה בשנים האחרונות - דירת 3 חדרים שעלתה 1-1.1 מיליון שקל עולה כיום 1.2-1.3 מיליון שקל, ולפי תוצאות המכרזים מחירה יעלה בעוד כשנתיים ל-1.5-1.6 מיליון שקל".

היזם רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי, מציין כי "ניתן לכנות את מה שהמדינה עושה במכרזי הקרקעות כ'ספסרות' וגם 'חלמאות' של ממש - היא מנסה למקסם רווחים מהקרקע שבבעלותה, אבל היא עושה זאת על חשבון רוכשי הדירות, הציבור שאותו היא אמורה לשרת. במכרזי הקרקע האחרונים של רמ"י, מחיר המינימום שדורשת המדינה הוא לרוב מחיר הזכייה של המכרז הקודם ואף יותר, המדינה מעלה ומעלה את מחיר הקרקע ממכרז למכרז למחירים הזויים ומעודדת בכך 'מחול שדים' במירוץ אחר הקרקע. היזמים והקבלנים הם אלה שנכנסים למירוץ המטורף בלית ברירה, אבל מי שיסבול בסוף הם רוכשי הדירות".


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il