TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

הפאן הכלכלי של השלום ההיסטורי עם איחוד האמירויות


קרדיט צילום – רן אליהו
אבי סלמה מנכ"ל בנק Hyposwiss ישראל, מתייחס לזינוק במניית חברת טסלה לשיא של כל הזמנים - שווי חברה של 342 מיליארד דולר - ומה הקשר לשלום החדש עם איחוד האמירויות

מאת: אבי סלמה מנכ"ל בנק Hyposwiss ישראל

ההסכם ההיסטורי של מדינת ישראל עם איחוד האמירויות הוא הישג מדיני גדול של דוקטרינת נתניהו. דוקטרינה שמוביל ראש הממשלה מאז היבחרותו ב-2009 ובה פועל שירות הדיפלומטיה הישראלית מאז. דוקטרינה זו דוגלת בניתוק הקשר בין העניין הפלסטיני לבין יחסיה המדיניים של ישראל בעולם בכלל ובעולם הערבי בפרט, והיא זו שאפשרה שלום שלישי של מדינת ישראל עם מדינה ערבית אחרי מצרים וירדן, מהלך משמעותי הצפוי לעודד מדינות ערביות נוספות להצטרף לקואליציית השלום במזרח-התיכון ולזכות בתמיכה מצד כל נשיא אמריקני שייבחר בנובמבר 2020 ובוודאי אם הנשיא המכהן דונלד טראמפ ימשיך לכהונה שניה.
בהיבט המדיני-בטחוני לנסיכות מהמפרץ הפרסי אינטרס מובהק לשלום עם ישראל, ודרך כך גם חיזוק מעמדה אל מול ארה"ב כחלק מהגנה נגד האויב השיעי הגדול – איראן, מדינה המאיימת על האזור כולו וכמו תמנון שולחת זרועות למדינות אחרות בכדי לערער את השלטון ולחזק את הכוחות השיעים והטרוריסטים.
כדי להבין את ההיבט הכלכלי של הסכם השלום, אפשר לבחון את מניית חברת טסלה בנאסד"ק ולראות איך המניה זינקה פי 9 בתוך שנה והביאה את יצרנית הרכבים החשמליים לשווי של 342 מיליארד דולר.




מה הקשר להסכם השלום הצפוי? מדינות המפרץ הפרסי היו במשך שנים רבות מאופיינות בכלכלה רעועה של נוודים וחקלאים עד שה"זהב השחור" התגלה באמצע המאה הקודמת. הנפט הפך את השבטים למעצמות כלכליות אדירות עם גורדי השחקים הגבוהים בעולם, תשתיות מפותחות, בתי-מלון מפוארים והחזקות בחברות מערביות רבות (גם בקבוצות כדורגל). סיפור ההצלחה הכלכלי הוא כל-כל גדול כך שנוצר מצב שמרבית תושבי המדינה הם זרים שכלל אינם ילידי המקום כיוון שהם באו להגשים חלום ולמצוא פרנסה במדינה העשירה. התוצר המקומי הגולמי לנפש של איחוד האמירויות הוא 70,000 דולר בשנה – מקום 11 בעולם, בחודש שעבר שגרה נסיכות הנפט חללית למאדים, החודש נחנך במדינה כור גרעיני חשמלי המתקדם בעולם ועוד הישגים רבים.

המדינה מחצי האי ערב ממוקמת במקום השביעי בעולם מבחינת רזרבות נפט, אך כמו סעודיה ומדינות אחרות עשירות בנפט, גם מנהיגיה מבינים שלא לעולם חוסן. אילון מאסק, היזם שעומד מאחורי חברת טסלה, הציג בפני איחוד האמירויות ומדינות ערביות אחרות שעשירות בנפט מידע על העתיד – מה יקרה כאשר בעולם יפתחו עוד ועוד טכנולוגיות שיהפכו את הנפט למיותר? גם התנודתיות הגדולה במחיר חבית נפט והקריסות במחירו שאירעו בשנתיים האחרונות, הביאה את מנהיגי איחוד האמירויות ומדינות אחרות עשירות בנפט להבין שעליהן לפתח חלופות לכלכלה שלהן ולא להישען על הנפט לבדו.

מבחינת ישראל, לשלום עם איחוד האמירויות יש פוטנציאל אדיר ליצוא של שירותים וטכנולוגיות מדי שנה במיליארדי שקלים. מדובר בכלי נוסף בארגז הכלים הממשלתי שיכול לתת מענה משמעותי לתעשייה המקומית בעת שגרה ובוודאי בעת משבר כלכלי עולמי, מה שיכול להפחית את האבטלה במשק ולהגדיל את הייצור.

המהלך המבריק לשלום הוא אינטרס ישראלי מובהק כיוון שישראל היא מעין "אי בודד" בתוך המזרח התיכון העוין. פתיחה של שווקים לייצוא וייבוא ותעבורה של סחורות ונוסעים תתרום לכלכלת ישראל. אין צורך לפעול יותר "מתחת לרדאר" במעטה של חשאיות ודרך חברות שרשומות במדינות זרות, מהיום והלאה כל חברה ישראלית יכולה לפעול בגלוי וישירות מול המדינה המוסלמית, ודרכה להיפתח לשווקים שחסמי הכניסה אליהם עד היום היו גבוהים.

גם שכננו הפלסטינים, שמנהיגיהם מביעים בשלב זה התנגדות עזה להסכם השלום ההיסטורי, יבינו בבוא היום שאין להם ברירה. מדינת ישראל חזקה ולא ניתן להכריע אותה בכוח הזרוע. האפשרות השנייה המתפתחת באופן משמעותי בעידן המודרני ובדוקטרינת נתניהו היא שלום תמורת שלום, כשבראש שלום כלכלי, הסכם שלום שמאפשר יצוא ויבוא ושיתוף פעולה בתחומים שונים ושיתרום לכלכלות של ישראל ושל שכנותיה. מעבר לחיזוק הקואליציה הסונית נגד איראן, הכלכלה היא המנוע של השלום עם איחוד האמירויות והיא תהיה גם המנוע לשלום עם מדינות נוספות ועם הפלסטינים.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il