TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

תגובת פסגות לנתוני התחלות הבניה ברבעון הראשון


תגובת גיא יהודה, כלכלן בכיר במערך המחקר והאסטרטגיה בפסגות, לנתוני הלמ"ס בנוגע להתחלות הבניה ברבעון הראשון לשנת 2016
נתוני הבנייה לרבעון הראשון היו חלשים.
אם בחודשים האחרונים הוטרדנו מכך שהתחלות הבנייה פשוט לא ממריאות ושקצב הגידול לא מהיר מספיק, הרי שהנתונים האחרונים אף מצביעים על ירידה.
התחלות הבנייה ברבעון הראשון ירדו ב-8.5% לעומת הרבעון הקודם (זו הירידה החדה ביותר ב-5 השנים האחרונות!) ובשנה האחרונה החלה בנייתן של 47 אלף דירות בלבד. בהסתכלות שנתית, התחלות הבנייה פשוט עומדות במקום.
יש לציין, דירה שמתחילה להיבנות היום תימסר רק בעוד שנתיים וחצי-שלוש שנים ובהסתכלות על קצב הגידול של האוכלוסייה (או יותר נכון של משקי הבית) יש לבנות, כבר היום, 55-60 אלף יחידות דיור רק כדי להדביק את הגידול הטבעי באוכלוסייה.
משמע, נכון להיום לא בונים מספיק, הביקוש מוסיף להיות גדול מההיצע, ובתנאים כאלה קשה לראות את המחירים עוצרים, שלא נדבר על יורדים.

ביחידות שנסתיימו בנייתן המצב אפילו מטריד עוד יותר, למרות עלייה של 4.2% ביחס לרבעון הקודם, לעומת הרבעון המקביל אשתקד נרשמה ירידה של 15.3%. יותר מכך, בהסתכלות שנתית אנחנו כבר סוגרים ארבעה רבעונים ברציפות של ירידה במספר היחידות שנסתיימו בנייתן. לראיה, בשנה האחרונה נסתיימו בנייתן של 41.6 אלף יחידות דיור בלבד, ירידה של 4.1% לעומת הרבעון הקודם וירידה של 10.5%(!) לעומת שנה שעברה.

יש לציין כי נתוני ההשקעה במשק מצביעים דווקא על האצה בהשקעה בבנייה למגורים במהלך הרבעונים האחרונים ולכן קצת מוקדם לקבוע שזוהי התחלה של מגמה שלילית.

בהסתכלות על הטווח הקצר, גם כאן קשה להיות אופטימיים – ראשית, לאחר עלייה חדה בריבית למשכנתאות ב-2015, זו יורדת במתינות כבר ארבעה חודשים ברציפות. שנית, ניכרת ירידה בחודשי ההיצע (מספר החודשים שכל דירה "ממתינה על המדף") ובנוסף הירידה בכמות המבוקשת של דירות חדשות, אשר החלה לפני שנה, ככל הנראה נבלמה.

בשורה התחתונה, אנו מעריכים כי ייתכן ובחודשים הקרובים נמשיך לראות התמתנות של עליית המחירים אך לאור הנתונים האחרונים, זו כנראה לא תאריך ימים.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il