TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

אי.בי.אי


איביאי
תגובה למדד דצמבר 2017 והצפי ל-2018

בדרך ליעד
מדד דצמבר עלה בשיעור של 0.1%, בהתאם להערכתנו ובטווח הערכות הקונצנזוס
בסיכום שנתי, האינפלציה ב-2017 שבה לטריטוריה חיובית עם עלייה של 0.4%, וזאת לאחר 3 שנים של אינפלציה שלילית


אנו מעריכים כי האינפלציה ב-2018 תסתכם ב-1%, ובאופן כללי מעריכים כי קצב האינפלציה השנתי ינוע סביב הגבול התחתון של היעד במהלך המחצית השנייה של 2018
הערכה זו כוללת את ההשפעה הממתנת של הגורמים המבניים על סביבת האינפלציה המקומית וכן את הפחתות המיסים שעליהן הכריז לאחרונה שר האוצר
קצב העלייה בסעיף הדיור ב-2017 היה גבוה מאשר ב-2016 והוא נתמך בשיפור בשוק העבודה. עם זאת, מגמת העלייה בגמר הבנייה צפויה למתן את קצב העלייה בשנה הקרובה


הגורמים העיקריים לעלייה בסביבת האינפלציה כוללים את ההאצה בשכר, בפרט על רקע העלייה הצפויה הנוספת בשכר המינימום, וצפי להשפעה פחותה של השקל (במונחי סל) על האינפלציה. כמו כן סביבת האינפלציה בעולם צפויה להיות אף היא גבוהה יותר והיא נתמכת בשיפור בצמיחה ובעליית מחירי הסחורות
מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר עלה בשיעור של 0.1%, בהתאם להערכתנו ובטווח הערכות הקונצנזוס. כך נרשמה ב-2017 אינפלציה חיובית בשיעור של 0.4%, וזאת לאחר קצבים שליליים ב- 3 השנים הקודמות. המדד ללא אנרגיה והמדד ללא פירות וירקות וללא דיור רשמו ב-2017 עלייה של 0.1% וירידה של 0.3%, בהתאמה.


הגורמים העיקרים לעליית המדד בשנה האחרונה היו הדיור, השירותים הציבוריים ומחירי האנרגיה וכל אלו קוזזו בעיקר בהשפעות המבניות, הגברת התחרות ותרומת התחזקות השקל על מחירי היבוא. כך בלטו בירידה סעיפי התקשורת, ההלבשה וההנעלה והריהוט וציוד לבית, כאשר תרומה ממתנת נוספת נרשמה גם בסעיף הפירות והירקות.


בסעיף התחבורה, שמשקלו במדד הוא כ-17% (השני בחשיבותו מבין הסעיפים העיקריים במדד, לאחר הדיור), נרשמה ב-2017 יציבות וזאת לאחר תרומה שלילית משמעותית לירידה במדד בשנתיים האחרונות. יציבות זו הושגה על אף השפעת הוזלת ביטוחי הרכב והתחזקות השקל ונתמכה בעיקר בעליית מחירי האנרגיה בעולם ובעלייה קלה במחירי הטיסות. סעיף זה מחדד את השונות שבין התחזקות השקל מול הדולר לבין היציבות היחסית בשקל-סל ב-2-3 רבעונים האחרונים, את ההשפעה של עליית מחירי האנרגיה, שעוצמתה גבוהה יותר מהשינוי בשקל מול הדולר, ואת מגמת העלייה (הביקוש) ביציאות ישראלים לחו"ל.


מדד דצמבר אמנם עלה בהתאם לצפי אך התמהיל כלל לא מעט הפתעות בעלות השפעות מנוגדות. סעיף הדיור עלה בדצמבר בשיעור של 0.2% לעומת צפי לירידה קלה, וכן נרשמה תרומה חיובית מעליית מחירי המכוניות וביטוח הרכב. לעומת זאת, מחירי ההלבשה וההנעלה עלו בשיעור מתון יחסית של 4.3% (שיעור העלייה הנמוך ביותר לחודש זה בעשור האחרון) והשלימו ירידה בשיעור של 4.6% בשנה האחרונה.


העלייה המתונה יחסית בדצמבר בסעיף זה צפויה להוביל לירידה עונתית מתונה יותר בחודשיים הקרובים. באופן כללי, אנו מצפים לירידה מתונה יותר בסעיף זה ב-2018, בין היתר, על רקע תרומה פחותה מצד שע"ח של השקל-סל. כמו כן, סעיף הפירות והירקות הפתיע בירידה של כ-3% וזאת לאחר ירידה של 5.5% בנובמבר (סעיף זה גרע קרוב ל-0.3%- בשני המדדים האחרונים). בסיכום שנתי נרשמה ירידה של כ-4% בסעיף הפירות והירקות, ואנו מצפים לתרומה חיובית מצד סעיף זה בשנה הקרובה, שתקזז לפחות חלקית את הירידות החדות שנרשמו לאחרונה.


כאמור, סעיף הדיור הפתיע קלות כלפי מעלה, עם עלייה של 0.3% בסעיף מחירי הדירות בבעלות, כך שקצב העלייה השנתי בסעיף זה טיפס ל-2.6% לעומת דצמבר אשתקד. אנו מעריכים כי העלייה בקצב השנתי שאיפיינה את סעיף זה בחודשים האחרונים אינה משקפת שינוי מגמה ומצפים להתמתנות קצב העלייה במהלך 2018. אמנם העלייה בסעיף זה נתמכת בעוצמה שמפגין שוק העבודה (שיפור בשכר הריאלי ושפל בשיעור האבטלה), אך השפעת העלייה בגמר הבנייה צפויה לפעול לדעתנו כגורם ממתן דומיננטי יותר, כך שאנו מצפים לעלייה של 1.5%-2% בסעיף זה בשנה הקרובה.


במבט לשנה הקרובה, אנו מעריכים כי האינפלציה תעלה בשיעור של 1%, ובאופן כללי מצפים שהיא תנוע סביב הגבול התחתון של היעד לאורך המחצית השנייה של 2018. הגורמים העיקריים שעומדים מאחורי הערכתנו לעלייה בסביבת האינפלציה נותרו בעינם. אנו מצפים לתרומה פחותה מצד שער החליפין לירידה במדד, תרומה גבוהה יותר של השיפור בשוק העבודה, שבא לידי ביטוי בקצב עליית שכר מהיר יותר (גם על עליית שכר המינימום) מאשר זה שנרשם בשנים האחרונות, ותרומה גבוהה יותר מצד האינפלציה בעולם, בין היתר, על רקע עליית מחירי הסחורות.


בהיבט של שער החליפין רצוי לשים דגש על כך שהתחזקות השקל היא בעיקר מול הדולר כאשר מול הסל הסיפור שונה לחלוטין. הדבר נובע מכך שהתחזקות השקל מול הדולר היא תוצאה של היחלשות הדולר בעולם ולא נובעת ממהלך התחזקות רוחבי של השקל (במונחי הסל).


חשוב לציין כי החלק הארי של היבוא הישראלי מגיע מאירופה ומול היורו נרשמת בחודשים האחרונים יציבות/היחלשות של השקל. כמו כן, חלק מהתמסורת קצרת הטווח של שער החליפין אל האינפלציה מקורה במחירי האנרגיה, שעלו בשיעור גבוה יותר מאשר היחלשות הדולר מול השקל, כך שלמרות הייסוף בשקל מול הדולר נרשמה התייקרות במחירי הבנזין בחודשים האחרונים.


כפי שציינו בסקירתנו האחרונה בחינת התנהגות השקל-סל לא מחייבת התערבות משמעותית מצד הבנק, שכן הוא מתאפיין ביציבות יחסית לאורך ה-2-3 רבעונים האחרונים. עם זאת, רמת השקל-דולר הנוכחית של סביב 3.40 היוותה בעבר רמה קריטית בהתייחסות של בנק ישראל, ככל הנראה מתוך רצון למנוע פגיעה בלתי הפיכה בפעילות היצוא (העברת פעילות). לפיכך, בהתחשב בהצהרת בנק ישראל על מעורבות של פעילות ספקולטיבית בשוק המט"ח ועל רקע הערכת הבנק כי השקל בתמחור יתר, אנו מעריכים כי עוצמת ההתערבות בשוק המט"ח תעלה מדרגה בתקופה הקרובה ותוביל להיחלשות של השקל מול הדולר והסל.
מבחינת שוק העבודה, סדרת העלאות שכר המינימום מגיעות במצב של שוק עבודה שנמצא בתעסוקה מלאה ומשכך השפעתן גבוהה יותר. קצב עליית השכר במשק נע בחודשים האחרונים סביב 3%-3.5% וזאת לעומת קצבים של 2%-2.5% לאורך 2016. אנו מעריכים כי קצב עליית השכר יוסיף לנוע בקצבים גבוהים יחסית גם בשנה הקרובה. אנו אמנם לא מצפים להשפעה בעוצמה זהה של השכר לזו שנרשמה בעבר, וזאת על רקע השינוי המבני במשק, אך השפעת העלייה בשכר תבוא לידי ביטוי באינפלציה במהלך 2018, והדבר מהווה גורם מרכזי בהערכתנו לעלייה בסביבת האינפלציה ב-2018.


הודעת גילוי
לכותב המאמר ולחברת שרותי בורסה והשקעות בישראל- אי.בי.אי בע"מ ("שירותי בורסה") אין רישיון שיווק השקעות והם אינם מבוטחים בביטוח הנדרש מבעל רישיון בהתאם לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. בעת פרסום המאמר שירותי בורסה וכותב המאמר אינם בעלי עניין אישי בנושאיו. כמו כן, אין במאמר כדי להוות תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.


מסמך זה הינו עבודת מחקר שהוכנה על ידי מחלקת המחקר של שרותי בורסה והשקעות בישראל – אי.בי.אי. – בע"מ ("החברה") והוא מובא כשרות מקצועי ללקוחות כשירים בלבד, על כן, אין במסמך זה ובכל הכלול בו משום דבר פרסומת. המסמך מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. מסמך זה הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע במסמך זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים הנזכרים בו ולכן אין לקבל על סמך מסמך זה בלבד החלטות השקעה כלשהן. מסמך זה הינו למטרות אינפורמטיביות בלבד, ואין במסמך זה ובכל הכלול בו משום ייעוץ או הצעה או שידול או הזמנה לרכוש (או למכור) את ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הנזכרים בו, ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. קבוצת אי.בי.אי. , עובדיה וחברי הדירקטוריון בתאגידי הקבוצה לא יהיו אחראים לכל נזק, ישיר או עקיף, שיגרם, אם יגרם, לצד כלשהו, כתוצאה מהסתמכות על מסמך זה.


תאגידים הנמנים על קבוצת אי.בי.אי. ו/או בעלי השליטה בה עשויים להחזיק ולסחור עבור עצמם ו/או עבור לקוחות הקבוצה בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים המסוקרים במסמך זה, כולם או חלקם, והם עשויים לפעול הן במגמת קנייה והן במגמת מכירה בכל אחד מניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים האמורים. קבוצת אי.בי.אי. מעניקה מגוון שירותים בתחום ההשקעות, לרבות ייעוץ ו/או הפצה ו/או חיתום הנפקות וכן עשיית שוק, ועל כן עשויה להעניק שירותים אלה או אחרים לחברות הנסקרות או לקבוצת החברות הנסקרות, וכן עשויה לקבל תגמול מהותי בגין שירותים כאמור. מסמך זה הינו רכושה של החברה ואין להעתיק, לשכפל, לצטט, להפיץ או לפרסם בכל אופן מסמך זה או חלקים ממנו ללא רשות מפורשת, מראש ובכתב, של החברה.



טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS

כתבות נוספות

- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il