TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

ליאור יוחפז, מנהל השקעות אי.בי.אי גמל והשתלמות על טבע


איביאי
את כותרות השבוע ללא ספק תפס עניין הפיטורים בטבע
הטענה שטבע הגיעה לאן שהגיעה בגלל ההנהלה היא כנראה נכונה: חוסר הניווט, ההסתמכות על הקופקסון ורכישות גרועות, היו כולן באחריותה

אבל לממשלה אסור לפגוע במהלכי ההצלה. העזרה הגדולה ביותר שיכולה הממשלה לתת למפוטרים הוא משק חזק.

את כותרות השבוע ללא ספק תפס עניין הפיטורים בטבע. וזה אכן כואב, לראות את העובדים שהביאו את החברה הזו להיות פאר התעשייה הישראלית מפוטרים וגם לראות את חברת הפאר הזו במצב הזה כואב לא פחות.

הטענה שטבע הגיעה לאן שהגיעה בגלל ההנהלה היא כנראה נכונה, חוסר הניווט וההסתמכות על הקופקסון וכן רכישות גרועות, היו כולן באחריות ההנהלה. ההמשך של הטענה שהעובדים משלמים את המחיר הוא גם נכון, אבל לא רק הם, בעלי המניות מחקו יותר מחצי מהשקעתם.

פחות נכון יהיה להפוך את התקלה בטבע למשהו ששייך לכל המשק ובכך לפגוע הפעילות המשק וגם לפגוע במהלכי ההצלה הנדרשים שמנכ"ל טבע החדש מנסה לעשות. אם גם הוא יכשל, טבע לא תהיה עוד. הדבר הכי חשוב למשק הישראלי, כמו לכל משק, הוא חברות בריאות, הדבר הכי גרוע שיכול להיות הוא שטבע תמשיך במצבה הנוכחי ותגיע לפשיטת רגל.

אבל עם כל הכאב, להפוך את הפיטורים האלו למשהו משפיעל על כל המשק ועל הכלכלה בכלל הוא קצת מרחיק לכת. והנה קצת נתונים שאני מקווה שיסבירו, מספר המשתתפים בשוק העבודה הישראלי מגיל 15 מעלה עומד על מעל ל- 4 מיליון איש, מה שאומר ש- 1,700 מפוטרים זה כואב מאוד ברמה האישית, אבל רק 0.04% מובטלים. אחוז האבטלה בישראל עומד נכון לאוקטובר על 4.2%, רמה נמוכה היסטורית כשמספר המשרות הפנויות עומד על מעל ל- 100 אלף משרות, מעל ל- 6,300 משרות מהנדסים פתוחות, מעל ל- 2,500 הנדסאים וטכנאים ומעל ל-1,600 פקידים.

הדבר הכי טוב שהממשלה יכול לעשות עבור המפוטרים האלו זה בעיקר מה שהיא עשתה בשנים האחרונות, לדאוג לשוק עבודה חזק וכלכלה יציבה. וסביר להניח שרוב העובדים המצוינים של טבע ישתלבו במשק במשרות הפתוחות, חלקם אולי אפילו ינצלו את המצב להקים סטארט-אפים וליזום דברים חדשים. וכן, חלק מהעובדים יפלו בין הכיסאות, שם חשוב שהמדינה כן תתערב, בדמי אבטלה בשלב ראשון.

לפני כ- 5 שנים שר האוצר כחלון גרם בעקיפין לפיטורים של מעל ל- 8,000 עובדים, הוא היה אז במשרד התקשורת והמפוטרים היו עובדי חברות הסלולר. המהלך של כחלון היה יצירת תחרות בענף הסלולר, מה שהביא להתייעלות בחברות שעבר דרך פיטורי עובדים. ומה קרה לשוק העבודה מאז, אחוז האבטלה ירד מרמות של 6% ל- 4.2% כיום והשר כחלון התקדם ממשרד התקשורת למשרד האוצר.

ומילה לגבי הטבות המיסוי, כמו שכתבתי, העזרה הגדולה ביותר שיכולה הממשלה לתת למפוטרים הוא משק חזק. חלק מהבניה של משק חזק הוא הבאה של חברות בינלאומיות חזקות לפתוח מפעלים בארץ, וזה קורה בסוג של מכרז על אחוז המס, כשאירלנד ועוד מדינות עומדות בחזית התחרות. הרווח למשק מהגעה של חברות כאלו עולה בהרבה על הפסד המס, מעבר למרווח המיידי של תעסוקה ישירה ועקיפה (קבלני אוכל, ניקיון וכו') החברות האלו מביאות סטנדרטים גבוהים למשק, מכשירים עובדים מצוינים שבהמשך מקימים סטאר-אפים או עוברים לחברות ישראליות מתחרות.

אז שוב, כמו שכתבתי, הדבר הכי חשוב למפוטרים הוא משק בריא, לחייב חברה חולה להחזיק יותר מדי עובדים או להשבית משק ולשדר בכך ליזמים או לחברות זרות שאסור להם להיכשל לא ישיג את המטרה ורק יפגע במפוטרים הבאים בעתיד.


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il