חברת אל על מציגה היום את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2017 ולמחצית הראשונה של השנה
אל על
הכנסות החברה ברבעון השני השנה הסתכמו בכ- 541 מיליון דולר לעומת כ- 537 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד – גידול של כ- 0.6%שיעור תפוסה במטוסים ברבעון השני עמד על 84.3% לעומת 83.1% ברבעון מקביל אשתקד; תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון השני של 2017 הסתכם בכ-101 מיליון דולר לעומת כ-107 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד ; הרווח הגולמי ברבעון השני השנה הסתכם בכ- 107 מיליון דולר, לעומת
כ- 124 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד – קיטון של כ- 13% ; הרווח התפעולי הסתכם בכ- 27 מיליון דולר לעומת כ-51 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד – קיטון של כ- 47%; הרווח הנקי ברבעון השני של השנה הסתכם בכ-16.4 מיליון דולר בהשוואה לרווח של כ- 35 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד; יתרות המזומנים והפקדונות של החברה ליום 30.6.2017 הסתכמו בכ-276 מיליון דולר;
מספר קטעי הנוסע ברבעון השני לשנת 2017 עלה בכ-2.4% לעומת אשתקד ; נתח השוק של החברה מתנועת הנוסעים בנתב"ג ברבעון השני ירד לכ- 29.5% לעומת כ-34.2% ברבעון המקביל אשתקד ; ה-EBITDA הסתכם בכ-70 מיליון דולר, לעומת כ-96 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד; ההון העצמי של החברה ל 30.6.2017 הסתכם בכ- 247 מיליון דולר.
הכנסות החברה בששת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו בכ- 959 מיליון דולר לעומת כ- 934 מיליון $ בתקופה המקבילה אשתקד – גידול של כ- 2.6%;
הרווח הגולמי בששת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ- 148 מיליון דולר, לעומת כ- 158 מיליון $ בתקופה המקבילה אשתקד – קיטון של כ- 6.4% ;
ההפסד הנקי בששת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בהפסד של כ- 13.6 מיליון דולר בהשוואה לרווח של כ- 13.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה ;
דוד מימון מנכ"ל אל על:" אל על התמודדה ברבעון השני עם הגידול העצום בתחרות בנתב"ג. למרות זאת ההכנסות עלו בשל גידול בקטעי הנוסע, שיעור התפוסה עלה, תזרים המזומנים איתן ואנו שומרים על חוסנה הפיננסי של החברה.
אנו שמחים לבשר כי החודש יגיע מטוס הדרימליינר הראשון מדגם בואינג 787-9, שיחל לפעול בשבועות הקרובים ויצעיד את אל על לעידן חדש. המטוס, הוא הראשון מבין 16 שיגיעו עד לסוף שנת 2020.
הגשנו בקשה לממונה על ההגבלים העסקיים לאשר את רכישת ישראייר תעופה ותיירות, באמצעות חברת הבת סן דור, מידי אי. די. בי תיירות. העסקה מהווה נדבך חשוב ביישום האסטרטגיה ארוכת הטווח של אל על להרחבה וגיוון של סל השירותים והמוצרים שמציעה החברה ותאפשר לנו להגדיל את ההכנסות של הקבוצה כולה ולהאיץ את צמיחת החברה תוך הגדלת היקפי הפעילות.
כרטיס האשראי FLY CARD ממשיך להוות מנוע צמיחה מרכזי ועומד היום על כ- 240 אלף מחזיקים.
בחודש נובמבר אנו משיקים את הקו הישיר למיאמי, המהווה צעד אסטרטגי חשוב להמשך הרחבת רשת הנתיבים של אל על בצפון אמריקה.
אנו מחויבים להמשיך ולהעניק שרות ומוצר ברמה הגבוהה ביותר ללקוחותינו, ולמאמץ מתמשך להתמודדות עם תנאי השוק המאתגרים."
דגנית פלטי, סמנכ"ל הכספים, ציינה: "גם ברבעון זה רשמה החברה גידול בהכנסות, על אף הסביבה העסקית המאתגרת המתאפיינת בהתגברות משמעותית של התחרות בנתב״ג. לצד זאת, נרשמה גם עלייה בהוצאות הדלק הסילוני על רקע עלייה במחיר הנפט בעולם, עליה בהוצאות השכר בעיקר בשל הסכמי השכר החדשים והתחזקות השקל מול הדולר .
ברבעון השני המשיכה החברה לייצר תזרים מזומנים גבוה בהיקף של למעלה מ-100 מיליון דולר, ולהציג נזילות גבוהה, המתבטאת ביתרות מזומנים בסך של כ-276 מיליון דולר לצד הון עצמי בסך של כ-247 מיליון דולר.
כמו כן, במהלך הרבעון שילמה החברה מקדמות בהיקף של כ-24 מ' דולר עבור מטוסי דרימליינר שרכשה החברה אשר צפויים להצטרף לציי החברה במהלך שנת 2018.
יתרות המזומנים שבקופת החברה ותזרים המזומנים הגבוה שלה מפעילות שוטפת מהווים בסיס איתן להמשך קידום השקעותיה במסגרת התכנית האסטרטגית ארוכת הטווח שלה."
תוצאות רווח והפסד לתקופה של שלושה חודשים שנסתיימה ביום 30 יוני 2017
הכנסות מהפעלה - הסתכמו בכ- 541 מיליון דולר , גדלו בתקופה המדווחת בכ- 3.4 מיליון דולר (כ-0.6%) ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הכנסות מנוסעים גדלו בכ-1.1%. הגידול בהכנסות הוא על אף הקיטון בנוסע – ק"מ (RPK) שהטיסה החברה (כתוצאה מתמהיל טיסות שונה שביצעה החברה), וזאת בעיקר כתוצאה מעליה בשיעור התשואה לנוסע-ק"מ. הכנסות ממטען קטנו בכ-2.5%, בעיקר כתוצאה מירידה בטון – ק"מ (RTK) שהטיסה החברה.
הוצאות הפעלה - הסתכמו בכ- 434 מיליון דולר, גדלו בתקופה המדווחת בכ- 19.9 מיליון דולר (כ-4.8%) ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הוצאות ההפעלה הושפעו בעיקר מעליה בהוצאות השכר בסך של כ-12 מיליון דולר. הגידול בהוצאות השכר נבע ממספר גורמים, אשר העיקריים שבהם הינם היחלשות הדולר ביחס לשקל, עליה בשכר העובדים עקב תוספות שכר על פי הסכמי השכר של החברה, לרבות ההסכמים שנחתמו עם מגזר הטייסים, בחודש דצמבר 2016 ובחודש פברואר 2017 וכן בשל עדכון הפרשה בגין הליכי שומת הניכויים, כמתואר בביאור 7.ד לדוחות הכספיים התמציתיים. בנוסף גדלו, הוצאות הדס"ל של החברה כמפורט להלן. הגידול בהוצאות קוזז על ידי קיטון בהוצאות החכירה אד הוק של מטוסי נוסעים ומטען ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
הוצאות דס"ל- גדלו בכ- 6.2 מיליון דולר (כ-6.2%) ביחס להוצאות ברבעון המקביל אשתקד וזאת כתוצאה מעלייה במחירי הדס"ל. השפעה זו קוזזה בחלקה ע"י השינוי בתוצאות עסקאות גידור הדס"ל והירידה בשעות הטיסה.
הוצאות מכירה – הסתכמו בכ- 54.6 מיליון דולר, גידול בשיעור של כ- 7.2%, הנובע בעיקרו מעליה בהוצאות הפרסום של החברה, כתוצאה מהשקת מסעות פרסום חדשים לקראת פתיחתו של יעד חדש והגעת מטוסי ה-787, וכן מעליה בהוצאות השכר בעיקר בשל השינוי בשע"ח של הדולר כמוסבר לעיל.
הוצאות מימון - נטו הסתכמו בכ-4.6 מיליון דולר בהשוואה לכ-5.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, וזאת בעיקר כתוצאה מהכנסת מימון שהוכרה בגין השפעת התחזקות השקל ביחס לדולר ברבעון המדווח על יתרות נכסים שוטפים שקליים במאזן החברה (יצוין, כי שערוך של יתרות מאזניות שקליות, מרביתן התחייבויות, הקשורות להטבות עובדים שהוכרו כהוצאה, מוצגות בסעיף הוצאות השכר ומהוות חלק מהשפעת שע"ח על הוצאות אלו)
רווח לפני מס - הסתכם בכ- 21.8 מיליון דולר לעומת רווח לפני מסים של כ- 47.0 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר כתוצאה מגידול בהוצאות ההפעלה כאמור.
רווח לתקופה - הסתכם לכ-16.4 מיליון דולר, המהווה כ- 3% מהמחזור, לעומת רווח לאחר מס ברבעון המקביל אשתקד בסך של כ-35.0 מיליון דולר, שהיווה כ- 6.5% מהמחזור.
תזרימי מזומנים מפעילות שוטפת – הסתכמו לכ- כ- 101.2 מיליון דולר לעומת תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך כ-107.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון בתזרים המזומנים, נובע בעיקר מקיטון ברווח לתקופה בקיזוז השפעת השינויים בסעיפי רכוש והתחייבויות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנוסף, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון המקביל הושפע מתשלום חלק מהמענקים לעובדים ולמנהלים כאשר בתקופה המקבילה שולמו מענקים אלה במלואם.
תוצאות רווח והפסד לתקופה של שישה חודשים שנסתיימה ביום 30 יוני 2017:
הכנסות מהפעלה - הסתכמו בכ- 959 מיליון דולר גידול של כ-25 מיליון דולר, כ-2.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כאשר בהכנסות מנוסעים חל גידול של כ-3.9% וההכנסות ממטענים, קטנו בכ-9.8%. בתקופה המדווחת, הגידול בהכנסות החברה נובע בעיקר מגידול בהכנסות נוסעים, כתוצאה מעליה בכמות הנוסע-ק"מ (RPK) שהטיסה החברה, וכן מעליה בשיעור התשואה לנוסע-ק"מ. הקיטון בהכנסות ממטענים בחציון המדווח הינו כתוצאה מירידה בכמות טון – ק"מ (RTK) ובתשואה לטון –ק"מ.
הוצאות ההפעלה הסתכמו בכ- 810 מיליון דולר, גידול בכ- 34.6 מיליון דולר (4.5%) ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בהוצאות ההפעלה בחציון המדווח נובע בעיקרו מעליה בהוצאות השכר של החברה בשל החלשות הדולר מול השקל (כמוסבר לעיל לגבי תוצאות הרבעון השני), ובשל מענק בגין שנת 2016 שאושר בחודש אפריל 2017, מעליה בהוצאות הדס"ל ומעליה בהוצאות הפחת של החברה (בין היתר לאור תכנית היציאה משירות של מטוסי ה-747 וה-767), אשר קוזזו חלקית על ידי קיטון בהוצאות החכירה אד הוק של מטוסי נוסעים ומטען, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
הוצאות מימון – הוצאות המימון, נטו בחציון המדווח הסתכמו בכ-9.6 מיליון דולר בהשוואה לכ-10.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בשל הכנסות הפרשי שער בגין התחזקות השקל ביחס לדולר לעומת רווח מפירעון מוקדם של הלוואה שהוכר בתקופה המקבילה אשתקד.
הפסד לתקופה – ההפסד לפני מסים בתקופה המדווחת הסתכם בכ- 17.0 מיליון דולר , הפסד לאחר מס כ-13.6 מיליון דולר המהווה כ- 1.4% מהמחזור, לעומת רווח לפני מסים של כ- 13.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד ורווח לאחר מס כ-13.6 מיליון דולר, שהיווה כ- 1.5% מהמחזור. הפער נבע בעיקר בשל גידול בהוצאות ההפעלה של החברה.
נתונים מאזניים ליום 30 ביוני 2017:
נכסים שוטפים. הסתכמו לסך של כ-548.4 מיליון דולר, גידול של כ-110.2 מיליון דולר ביחס
ליתרתם ליום 31 בדצמבר 2016. הגידול נבע בעיקר מעלייה ביתרות המזומנים ופיקדונות לזמן קצר ביחס ליתרתם בסוף שנת 2016 ומעלייה עונתית בסעיף הלקוחות, אשר קוזזו בחלקן על ידי קיטון בסעיף מכשירים פיננסיים נגזרים
ההתחייבויות השוטפות הסתכמו לסך של כ-965.4 מיליון דולר, גידול של 162.2 מיליון דולר
ביחס ליתרתן ליום 31 בדצמבר 2016. הגידול נובע בעיקר מגידול עונתי בסעיף הכנסות מראש ממכירת כרטיסי טיסה, וביתרות הספקים והזכאים ביחס ליתרתם ביום 31 בדצמבר 2016. כמו כן יצוין, כי ההלוואות לזמן קצר של החברה הושפעו מגידול בהלוואות למימון מקדמות מטוסים, אשר פירעונן צפוי להיות באמצעות קבלת הלוואות לזמן ארוך שילקח בעת קבלת המטוסים, השפעה אשר קוזזה כתוצאה מהסכם עם בנק מקומי למימון מחדש כמתואר בביאור 5.ב.(2) לדוחות הכספיים התמציתיים.
הון חוזר לחברה גרעון בהון החוזר בסך כ- 417.1 מיליון דולר לעומת גרעון של כ- 365.1 מיליון
דולר ליום 31 בדצמבר 2016. יצוין, כי חלק מהותי מהגרעון בהון החוזר אינו משקף תזרימי מזומנים בטווח הקצר, כמוסבר להלן. היחס השוטף של החברה ליום 30 ביוני 2017, גדל לכ- 56.8% לעומת 54.6% ליום 31 בדצמבר 2016.הגרעון בהון החוזר ליום 30 ביוני 2017, כולל שני מרכיבים מהותיים אשר נכללים במסגרת סעיפי ההתחייבויות השוטפות של החברה ומאופיינים במחזוריות עסקית שוטפת, אולם החברה אינה נדרשת למקורות תזרימיים בטווח הקצר על מנת לפרוע אותם: הכנסות מראש ממכירת כרטיסי טיסה וממועדון הנוסע המתמיד, שסילוקן ייעשה באמצעות העמדת שירותי טיסה עתידיים, והתחייבות לעובדים בגין חופשה, אשר צפויה להיות משולמת בעת פרישתם, אך מסווגת כהתחייבות לזמן קצר בהתאם לכללי החשבונאות. בנוסף, ההתחייבויות השוטפות כוללות הלוואות למימון מקדמות עבור מטוסי ה- 787, אשר מקור פרעונן יהיה במימון ארוך טווח שיתקבל בעת קבלת המטוסים. נכון ליום 30 ביוני 2017, הסכום המיוחס להתחייבויות אלו מתוך סך ההתחייבויות השוטפות מסתכם לסך של כ- 57 מיליוני דולר.
נכסים לא שוטפים הסתכמו לסך של כ- 1,320.9 מיליון דולר, גידול של כ-39.1 מיליון דולר ביחס
ליתרתם ליום 31 בדצמבר 2016, בעיקר כתוצאה מתשלום מקדמות לרכישת מטוסי בואינג 787, בניכוי הפחת השוטף.
התחייבויות לא שוטפות הסתכמו לסך של כ-657.3 מיליון דולר, גידול של כ-24.5 מיליון דולר
ביחס ליתרתן ביום 31 בדצמבר 2016, בעיקר כתוצאה מגידול בהלוואות מתאגידים בנקאיים (בין היתר בשל הלוואה למימון מקדמות שהתקבלה במהלך הרבעון).
הון הסתכם לכ-246.5 מיליון דולר. הקיטון בסך של כ-37.5 מיליון דולר ביחס להון ליום 31
בדצמבר 2016 נבע בעיקר מההפסד לתקופה ומדיבידנד בסך של כ-9.9 מיליון דולר, וכן מהשפעת המכשירים המגדרים של החברה על קרנות ההון, בסכום שלילי נטו ממס של כ-18.0 מיליון דולר, אשר קוזזה בחלקה על ידי השפעה חיובית על ההון בגין מדידות מחדש של תכנית להטבה מוגדרת (אקטואריה) והפרשי תרגום בסך של כ-4.0 מיליון דולר.
אודות אל על
אל על נתיבי אויר לישראל, הנה המוביל הלאומי הישראלי. בשנת 2016 אל על רשמה הכנסות בהיקף של כ- 2.04 מיליארד דולר. אל על מטיסה בשנה כ- 5.5 מיליון נוסעים. החברה טסה לכ- 34 יעדים ישירים בעולם וליעדים רבים נוספים באמצעות הסכמי שיתופי פעולה עם חברות תעופה אחרות והיא מפעילה כיום 42 מטוסים, אשר מתוכם 27 מטוסים בבעלות החברה. (www.elal.com)