TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

מה לאתרי הימורים ולירידות בסוף השבוע?


הסינים מודאגים מהמינופים, היוונים צריכים לבחור בין טרגדיה לקטסטרופה ודראגי כמעט חוטף בעיטה בפרצוף – כל הסיבות לירידות בסוף השבוע
הסינים מודאגים מהמינופים, היוונים צריכים לבחור בין טרגדיה לקטסטרופה ודראגי כמעט חוטף בעיטה בפרצוף – כל הסיבות לירידות בסוף השבוע

אוסף האירועים שהתרחשו בפער של מספר שעות ביום שישי הוביל לירידות חדות בשוקי המניות בעולם. ספק אם כל אירוע בנפרד היה משפיע באופן דומה על השווקים אך כשכולם נחתו על המשקיעים בזה אחר זה ובשילוב עם העליות שנרשמו בחודשים האחרונים (בעיקר באירופה), הפיתוי לממש היה כנראה חזק מדי. עם זאת, בהסתכלות קדימה נראה כי שוקי המניות ימשיכו להיות אפיק ההשקעה המעניין ביותר. אמנם, המכפילים כבר לא נמוכים אבל כאשר למעלה מ-50% משוק האג"ח הממשלתיות העולמי נסחר בתשואה נמוכה מ-1% (תנו לזה לשקוע לפני שאתם ממשיכים הלאה) ובהנחה שהדרמה היוונית תסתיים ללא קריסה של יוון ושל גוש האירו, התשואה הצפויה בשוק המניות הגלובאלי היא עדיין בהחלט מעניינת.

הרגולטור הסיני מקשיח עמדות
מדדי המניות בסין כבר מזמן שכחו מה זה לרדת כאשר מדד שנחאי עלה מאז אמצע מרץ ב-32.1% בעוד ההנג-סנג מצמצם פערים ועולה ב-16.6%. גם נתוני הצמיחה החלשים שפורסמו ביום רביעי לא הפריעו למדד לעלות ובצדק, הפערים בין נתוני הצמיחה בסין לבין התחזיות הוא כל כך קטן שאין אלא להניח שאמינות הנתונים נמוכה אפילו מאמינות האנליסטים שנותנים את התחזיות. לאור העליות המהירות במדדי המניות והתפתחות סממנים בועתיים בשווקים הסיניים (כך למשל, בשבוע עבר נפתחו 1.68 מיליון חשבונות חדשים להשקעה במניות ה-A shares , שיא של כל הזמנים) החליט הרגולטור הסיני להגביר את הפיקוח והודיע ביום שישי על שני צעדים לצינון השוק:
הצעד הראשון הוא מתן אפשרות לקרנות סיניות להשאיל מניות למכירה בחסר, אפשרות שלא היתה קיימת עד כה כאשר כל שוק ההשאלות נשלט על ידי הברוקרים בלבד. צעד זה יאפשר למשקיעים לפתוח פוזיציות שורט על השוק הסיני, אפשרות שעד כה לא היתה נגישה באופן מלא.
הצעד השני והמשמעותי יותר הוא האיסור על הברוקרים להמשיך ולאפשר השקעות ממונפות שנעשות תחת מכשיר הנקרא "השקעת מטריה". מכשיר זה הוא למעשה שיטת השקעה בה המשקיע הפרטי מקבל אשראי ממונף (מינופים גבוהים בד"כ) מגופים חוץ מאזניים של הבנקים תמורת ריבית (גבוהה בד"כ) ומשקיע אותו בשוקי המניות. אם השווקים רושמים עליות אז כולם נהנים, המשקיע רושם רווח גבוה בזכות המינוף והגוף שנתן את האשראי נהנה מתזרים מזומנים חזק בזכות הריבית על ההלוואה. לעומת זאת, אם יש ירידות המשקיע הפרטי הוא המפסיד הראשון כך שבגלל המינוף, גם ירידות קלות עלולות למחוק חלק גדול מההשקעה. במילים אחרות, מדובר על מבנה השקעות שמזכיר את שוקי המט"ח רק עם מינופים גבוהים יותר. אחד הסיכונים במבנה כזה, למי שהספיק לשכוח מה קרה כשהפרנק השוויצרי רשם תיסוף של 27% תוך מספר דקות, הוא שירידות חדות מדי ימחקו גם חלק מההשקעה של הגופים שנותנים את האשראי לפני שאלו מספיקים לעצור את ההשקעה. מכיוון שמדובר בגופים שקשורים לבנקים הסיניים ומכיוון שהעליות בשוקי המניות הסיניים היו מהירות מאוד הרגולטור החליט להתערב ולהרוס את החגיגה. לא בהכרח מדובר על סיום המסיבה אבל אין ספק שהווליום הונמך.

הדילמה של היוונים
נכון לכתיבת שורות אלו ישנן הערכות בשווקים שייתכן ויוון תקבל מרוסיה 5-3 מיליארד אירו ע"ח הזכויות להעביר גז דרכה בעתיד. במידה והסכם כזה יצא לדרך, בעיות המימון של יוון יפתרו לכמה חודשים. במידה ולא, הדברים תלויים בפגישה בין היוונים לאיחוד האירופי שתערך ביום שישי הקרוב. (יש כמובן שיגידו שהדברים הפוכים, כלומר ההסכם מול רוסיה תלוי בתוצאות הפגישה של יום שישי).
על מנת לעשות סדר הנה רצף האירועים הצפוי:
ביום שישי, כאמור, תערך פגישה בין היוונים לאיחוד האירופי על מנת להגיע להסכמות על תוכנית הסיוע הבאה ליוון. הסכמות אלו נראות כרגע כממש לא ריאליות והפערים בין הצדדים גדולים מדי. לאחר מכן, בסוף החודש יוון צריכה להעביר כשני מיליארד אירו לתשלומי שכר ופנסיה ובחודש הבא כמיליארד אירו לתשלום החוב לקרן המטבע הבינ"ל. הלחץ בשווקים נובע מכך שליוון אין כסף לשני התשלומים ולכן היא תצטרך כביכול להחליט בין פשיטת רגל לבין דחיית תשלום השכר והפנסיה, דחייה שעלולה להביא למחאות ענק ואובדן אמון של העם היווני במפלגה האהובה עליו. בעקבות כך נרשמו בשוקי המניות באירופה ירידות חדות תוך כדי ריצה לנכסי סיכון בשוק האג"ח. תשואות האג"ח הגרמניות ירדו בחדות ואלו ול-10 שנים עומדות כיום על 0.08% בלבד (אג"ח ל-9 שנים נסחרת בתשואה שלילית!) בעוד תשואות האג"ח של יוון, פורטוגל, ספרד, איטליה וצרפת רשמו עליות.
אגב, עוד סימן ללחץ אפשר למצוא בכך שסוכנות ההימורים וויליאם היל ביטלה את האפשרות להמר אם יוון תצא מהגוש וזאת עקב חוסר ביקושים להימור הנגדי, כלומר לא נמצאו כאלה שמאמינים שיוון תישאר בגוש.

ארה"ב – נתונים חלשים אבל הפתעה באינפלציה
הנתונים שהתפרסמו בשבוע האחרון בארה"ב היו חלשים ברובם וחיזקו את ההערכות שהצמיחה ברבעון הראשון תהיה נמוכה. בין הנתונים שהתפרסמו אפשר לציין את המכירות הקמעונאיות שעלו ב-0.9% בלבד (לעומת צפי לעליה של 1.1%), את הייצור התעשייתי שירד ב-0.6% (צפי לירידה של 0.3%) ואת התחלות הבנייה שעמדו על 926 אלף לעומת צפי ל-1.04 מיליון. על אף הנתונים החלשים, נתוני האינפלציה לחודש מרץ הפתיעו דווקא כלפי מעלה והלחיצו גם הם את השווקים. אמנם, המדד הכללי עלה פחות מהצפי (0.2% לעומת 0.3%) אבל הסיפור המרכזי הוא המשך העלייה באינפלציית הליבה השנתית שהגיעה ל-1.8%. יתרה מכך, בשלושת החודשים האחרונים קצב האינפלציה כבר עומד על 2.3% (מונחים שנתיים) וזה כשהדולר חזק והשפעות הנפט הנמוך עדיין מחלחלות לשאר הסעיפים במדד. כדאי לזכור שאינפלציה היא השינוי במחירים ולא רמת המחירים כך שתחת הנחה סבירה שמחיר הנפט לא ירד ב-50% נוספים ושהדולר לא יתחזק בעוד 25%, האינפלציה בתחילת השנה הבאה תחל לתפוס תאוצה. הפד כמובן רואה את המגמה הזו ולכן העלאת הריבית תגיע לפני שהאינפלציה בפועל תעמוד מעל היעד (2%).
הכותב :גל לבנון-לוי


טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il